Wednesday, April 30, 2008

SELAMAT HARI PEKERJA!!

SELAMAT HARI PEKERJA BUAT KORANG SEMUA.. APA ERTINYA 1 MEI PADA KORANG? APA PLAN KORANG ESOK? BALIK KAMPUNG? PERGI BERCUTI? ANYWAY, APA PUN PLAN KORANG, JANGAN LUPAKAN ALLAH DAN TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI PEKERJA.. KERJA ITU KAN 1 IBADAH?? ;D

KAT BAWAH NI, ADA ARTIKEL BERKAITAN HARI PEKERJA.. BACALAH YER..

Cuti umum sempena Hari Pekerja yang disambut oleh pekerja-pekerja tempatan pada hari ini merupakan kali yang ke-36 dalam sejarah negara ini apabila bekas Timbalan Perdana Menteri, Allahyarham Tun Dr. Ismail Abdul Rahman mengumumkan tanggal 1 Mei sebagai hari kelepasan am bagi pekerja Malaysia pada tahun 1972.
Pengumuman itu dibuat dalam ucapannya ketika merasmikan Seminar Kesatuan Sekerja Biro Buruh dan Kesatuan Sekerja UMNO yang diadakan di Dewan Belia, Kampung Pandan pada 20 Mei 1972.

Dalam penjelasannya, Allahyarham menyatakan bahawa keputusan itu telah dibuat dengan harapan pergerakan buruh akan menganggap 1 Mei sebagai satu hari dedikasi sesuai dengan cita-cita kebangsaan dan berharap gerakan pekerja akan didorong oleh tujuan dan rasa terikat kepada cita-cita kebangsaan tersebut.
``Pengumuman itu disusuli dengan tepukan gemuruh para hadirin seminar kerana ia merupakan kejayaan yang berharga kepada pekerja,'' kata bekas Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Jamaluddin Mohd. Isa dalam pertemuan dengan Utusan Malaysia baru-baru ini.
Mengulas lanjut pengalaman beliau ketika saat-saat kejayaan memperoleh cuti umum itu, Jamaluddin, salah seorang anggota biro berkenaan, menjelaskan: ``Pengumuman itu signifikan kerana Malaysia secara tidak langsung mengiktiraf Hari Pekerja yang diluluskan oleh Konvensyen Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO).''
Jamaluddin, kini Setiausaha Kerja Kesatuan Pegawai-Pegawai Hutan Melayu Malaysia Barat, menambah: ``Saya rasa sungguh bertuah kerana berpeluang memainkan peranan dalam merealisasikan tuntutan meskipun ia sebenarnya telah diperjuangkan oleh Cuepacs dan MTUC (Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia).''
Langkah itu sekali gus meninggikan martabat dan kedudukan negara di peringkat antarabangsa, ujarnya.
Mengimbas kembali peristiwa bersejarah hampir tiga dekad yang lalu, bekas Pengarah Pendidikan MTUC, S. Radhakrishnan pula berkata, pendekatan yang diambil oleh kerajaan ketika itu telah menyumbang kepada situasi perundingan bukan konfrontasi.
``Sejak itu hubungan antara kerajaan dan kesatuan sekerja bertambah baik, suasana yang sangat positif di mana wujud keadaan boleh menyatakan pendirian tidak setuju dalam erti kata yang boleh dipersetujui, bukan konfrontasi,'' kata beliau yang juga bekas Presiden Majlis Tindakan Sosial Pendidik Malaysia, yang dipinjamkan sebagai Pengarah Pendidikan MTUC selama dua tahun mulai 1974 oleh kerajaan.
Hasil hubungan baik itu, kata beliau, kerajaan juga telah meluluskan cadangan MTUC untuk menubuhkan Bank Buruh pada tahun 1975.
``Projek ini membolehkan MTUC menerokai bidang-bidang baru,'' jelasnya. Bekas guru itu yang kini merupakan perunding firma guaman di Kuala Lumpur menambah, 1 Mei sebenarnya dianjurkan untuk melihat paras pencapaian semasa dan langkah-langkah yang perlu dilakukan demi memperbaiki kedudukan masa akan datang.
``Selain itu, 1 Mei bertujuan memberi pengiktirafan ke atas perjuangan lalu dalam pembangunan negara dan sumbangan para pekerja,'' katanya.
Sebenarnya kesatuan-kesatuan pekerja negara ini menyambut Hari Pekerja sebelum kerajaan mengisytiharkan cuti umum.
Usaha itu disusuli dengan tindakan V. David (ketika itu anggota Dewan Perwakilan dan Setiausaha Agung Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Kilang dan Am) membawa usul menuntut cuti seumpama itu pada 24 Februari 1960.
Dalam buku yang dikeluarkan sempena Hari Pekerja 1973, Kesatuan Pekerja-Pekerja Pengangkutan Malaysia menyifatkan tahun 1972 sebagai sinar harapan bagi kelas pekerja kerana perubahan pada pendirian kerajaan.
Sambutan Hari Pekerja tidak disambut pada hari yang sama oleh setiap negara yang mengiktiraf Konvensyen ILO yang berkaitan. Pada tahun 1884, Persekutuan Kesatuan Buruh dan Pekerja Berkesatuan meluluskan resolusi yang menggariskan kerja lapan jam sehari yang sah mulai 1 Mei 1886. Resolusi itu juga menggesa diadakan mogok umum untuk mencapai matlamat memandangkan pendekatan perundangan menemui kegagalan. Kira-kira 250,000 pekerja berhimpun pada gerakan Hari Mei. Bagaimanapun rekod juga menunjukkan Hari Pekerja telah mula disambut pada September 1882 di Amerika Syarikat.
``Oleh itu, tidak semua negara menyambut Hari Pekerja pada 1 Mei. Pada peringkat permulaan, negara-negara fahaman komunis menyambut hari keistimewaan ini pada 1 Mei, manakala yang bukan komunis pada hari-hari yang lain,'' kata Setiausaha Kerja Kesatuan Pekerja-Pekerja Lembaga Getah Malaysia, A.J. Patrick.
Austria, Argentina, Belgium, Jerman, Norway (Hari Mei, 1 Mei), Filipina, Singapura, Afrika Selatan, Sepanyol, Sweden, Thailand, Perancis, Hong Kong, Vietnam, Korea Selatan dan Itali menyambut Hari Pekerja pada 1 Mei, Kanada dan Amerika Syarikat (2 September), Jepun mengenalinya sebagai Hari Terima Kasih Pekerja (23 November), New Zealand (28 Oktober), Britain (6 Mei).
Bekas pemimpin MTUC itu menambah: ``Hari Pekerja pada peringkat awal disambut sebagai hari patriot untuk perjuangan kebajikan pekerja-pekerja.
``Tetapi, hari ini ia dilihat sebagai satu hari yang berlainan.''
Di peringkat awal kesatuan-kesatuan mengadakan mengikut kemampuan masing-masing, termasuk menganjurkan rapat-rapat umum dengan dihadiri antara 3,000 hingga 4,000 orang.
``Kini kemudahan bertambah baik, banyak kemudahan pengangkutan diadakan. Sambutan anjuran kerajaan pula menyediakan anugerah dan hadiah pengiktirafan kesatuan dan pekerja terbaik.
``Cara sambutan berbeza. Kesatuan sekerja seharusnya lebih ke depan dalam menganjurkan sambutan Hari Pekerja,'' kata Jamaluddin dengan merujuk cara sambutan peringkat Cuepacs pada masa sekarang.
Tambah beliau, ``pekerja-pekerja tidak merasai makna sebenar sambutan. Kesatuan tidak harus tenggelam dalam suasana sedemikian.'' Pengalaman lalu menunjukkan ucapan-ucapan pemimpin kesatuan lebih bersifat `mengapi-apikan' semangat para pekerja. Kini ia berubah sama sekali.

-dipetik dan disunting dari Yassin Official Website..

No comments: