Sunday, August 31, 2008

SELAMAT HARI MERDEKA!!!

Assalamualaikum kwn2.. sedar atau tidak, dah 51 thn negara kite MERDEKA.. korg perasan x thn ni sambutan hari kemerdekaan kurg meriah?? mksud aku, promosi & iklan yg dilakukan mengenai hari yg bersejarah ini.. (cont : kempen kibarkan bendera) tak seperti thn2 yg lps, di mana media cetak dan elektronik sibuk berlumba2 siarkan iklan ttg hari merdeka.. cuma ade 1 syarikat gergasi yg aku perasan menyiarkan iklan (baru) mengenai hari kemerdekaan.. syarikat ni klo x silap aku, mmg tiap2 thn n setiap kali kite menyambut apa2 perayaan, msti melibatkan diri.. tau x syarikat ape?? tentulah PETRONAS.. hehee..

ops, jgn salah sangka tau.. aku xde ape2 kepentingan langsung dgn petronas nih.. jgn lak ade yg wt spekulasi yg bkn2 k..!! :-D aku juz ckp bende yg benar..

ape erti merdeka pd kite yg x pernah merase jerih perih datuk moyang kite zmn dulu utk menuntut kemerdekaan?? hidup sbl merdeka?? hmm, pikir-pikirkan ler..

aku tgk bdk2 muda zmn skrg ni (ceh, mcm la aku ni tua sgt.. kui kui.. ;p), bile nk smbut merdeka, msti nk ade konsert la, nk kira detik pukul 12 la, nk tgk bunga api la, nk kumpul ramai2 nk jerit MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! la.. mcm2 lg la.. sdgkan dlm hati, xde lgsung menghayati ape erti merdeka tu sdiri.. mmg btol2 ikut cara penjajah.. (aku pon penah sambut merdeka cara penjajah ni.. hehe..) sebenarnye, bdk2 muda ni x slh.. diorg mmg x slh sbb smbut mdeka ikut budaya penjajah.. diorg x slh sbb klo xde bende2 tu sume, xde la diorg g smbut dgn cara cm2.. so sape yg bsalah sebenarnye ni?? dah tentulah pihak2 yg menganjur, merancang dan meluluskannya.. betol x??
aku selalu terfikir, nape la pihak2 ni tak anjurkan sesuatu yg berfaedah utk bangsa, agama n negara?? terutama sekali utk bangsa n agama.. (tmbh2 nk dkt bln ramadhan ni) adakah kerana mereka lebih mementingkan keutamaan utk negara? yela, negara kite kan berbilang bangsa dan agama, so mybe kerana dorg terlalu nk jage kepentingan negara sehingga membelakangkan bangsa dan agama nenek moyang asal TANAH MELAYU kite ni..

kla, xnk la ckp lebih2 kt cni.. kang kena BOM! lak aku ni kang.. daaa!! sok sembg ttg smbutan ramadhan lak yer.. ;-D

And here is the rest of it.

No comments: