Wednesday, May 31, 2006

Ingat lagi??? -Part 2-

Assalamualaikum,

Dah lama tak bercerita tentang kenangan di Idrisiah. Rasa terpanggil semula nak menukilakan cerita-cerita kenangan kita bersama.


Mari bersama kongsi ini cerita, sambungan kisah orentasi 40 hari bersama, banyak cerita suka dan duka, menyingkap kenangan di bumi tercinta. Mana lagi, Madrasah Idrisiah laaa....


Maka bermulalah sessi orentasi, mak ayah dah jauh pergi tinggalkan kita mencari ilmu nak mantapkan diri, macam-macam ilmu yang ada kat sini, tak caya tanya akhi2 dan ukhti, ilmu agama, sukan, akademik dan juga ilmu kendiri, ilmu basuh kain sendiri pun masuk dalam pakej sekali.


Makanan terhidang tersedialah sudah, setiap meja 8 orang jadi satu zumrah, makan menghadap rakan sezumrah, jangan gaduh2 memang nasi tak boleh nak tambah, sebab kena makan sama sikit bahagi nasi sama banyaklah, itu masing2 kena ambil endah, kalau ikut hati dan nafsu amarah, alamat tak dapat makan la kawan yang lambat tiba di meja zumrah.


Pelbagai jenis kejadian di dewan makan, dari yang makan penuh sopan, hinggalah makan mengalahkan perangai syaitan, bukan nak baca doa bila mula makan, siap ambil makanan lebih... kesian kat kawan. Berlinang airmata tak dapat makan, kena tunggu semua habis makan, baru la boleh cari mana2 lebihan bekalan. Lepas makan perut pun kekenyangan, patutnya syukur alhamdulillah terima kasih kat Tuhan, ni tidak...ada yang terus lari keluar bertempiaran, lupa kot yang dah kecapi nikmat Tuhan.


Itu cerita dah abih makan, ni nak cerita sebelum nak masuk dewan makan di hari ayam ditetapkan, bukan nak mengaibkan, tapi sekadar nak cungkil telatah dan kerenah sesama kita yang dah jadi kenangan. Kawan-kawan ingat! Dewan makan jadi matlamat, di hari selasa ayam masak merah jadi hidangan paling nikmat, berebut2 siapa dulu masuk dewan makan nak tempah ayam besar2 pelipat, masa ni la boleh tengok siapa baik macam malaikat, dan siapa sebaliknya nak lepas dendam kesumat. Yelah.... siap berlari pecah pintu bukan main ligat, Tuhan je tahu punya la hebat, siap jatuh2 luka-luka tak ingat, mmm.... ni la antara gelagat, bagi bebudak lelaki yang pastinya lebih hebat.


Bagi yang perempuan saya tak tahu, rasa-rasanya semuanya makan tersipu2 malu, yelaaa kan makan depan lelaki nak control ayu, walaupun hakikatnya perut tu lapar mendendangkan lagu. Dengar cerita ada yang siap bungkus makan tak nak makan kat situ, samada malu nak tunjuk perangai sebenar tu, atau memang ada 'excuse' yang tak dapat nak diberitahu.


Rasanya cukup sampai disini dulu, nak sembang panjang2 takut nak baca plak tak lalu, lain kali kita sambung cerita bukannya merapu, sekadar singkapan kenangan dan mungkin penambah ilmu.
Okeyla sahabat-sahabat saya mohon permisi, InsyaAllah ada masa kita 'continue' lagi, mohon maaf andai ada terguris atau terasa hati, bye-bye.. kita jumpa lagi. :)

8 comments:

Anonymous said...

TAHNIAH!!!!!

assalamu'alaikum
apa khabar kengkawan semua
lama tak dengar khabar berita dan cerita
baru2 ni...ibrahim bg aku laman web blog ni, katanya "masuk le web blog ni utk megubat rindu"
benar....terubat rindu dan terkejut gak...dlm diam2 masih aktif dan "hidup" lagi kengkawan kita sehinggalah terbinanya web ni sbg bukti...
mungkin aku dok jauh seberang benua tak berkesempatan merasai "kepanasan" ukhuwwah ini...masih terus menghangat....
apapun aku ucapkan tahniah buat akhuna faisal ismail dan sahabat2 lain yg banyak mencurahkan idea dan keringat utk tujuan murni ini...semoga Allah berkati usaha mulia ini

rasanya di sini shj...sehingga jumpa lagi....ma'assalamah wa ilal liqaq

dari Bumi Sham (Syria)

Anonymous said...

hey manusia..siapakah engkau? kenape nama kau yeop jer kau letak ... eh letak ar chat box..susah arr...hahah banyak bunyi lak aku nih..heheh

Anonymous said...

oh pipud...ingat saper...wah di damsyik kamu sekarang yer.. alhamdulillah..belajar rajin2..ehehe.. bile balik? nanti kau balik kiter kumpul la ramai2 lagik cam arituh yg aku tak dapat nak pegi tuh..

Anonymous said...

kalau time ayam aku tgk mizi juara berlari ke dewan makan..bubuh nasi sepinggan penuh ngan xtra ayam disorok di bawah (konon2 amik satu jer)...sambil falah dan irwan sedang solat ba3diah...

yang penting nasi tak abis...cuma bertabur mcm nak bagi mkn ayam jer...hahahha biler aku kenang balik aku rasa nak gelak pon ader nak sepak pon ader....

jadi MPMI gak best tak berebut

Anonymous said...

hahaaaa....
aku pun ingat gak... aku siap gaduh2 lagi masa nak makan...
ibrahim pakir la jadi mangsa kena simbah ngan sambal..

hahahaaa.. itu semua kerja aku..
siap berebut2... tapi masa tu aku kecik je... :)

Anonymous said...

hampeh ko abid!!!

ni nak ngata aku le ek?? aku tau ko nak kutuk nama bapak aku...

hahaaahaa...
kalau ingatkan balik main kutuk nama bapak.. aku jadi gelak sorang2 je... hahaaaahahaaa..
macam2 nama tercipta dan diciptakan utk mengutuk nama bapak...
siap kalau dapat tau nama tok.. berbangga lagi..
hahahahaaaa..
macam2 perangai dulu kan...

Anonymous said...

Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
»

Anonymous said...

Very pretty site! Keep working. thnx!
»